SaraSwiss

Tjugoett, Finlandssvensk, Student & Campus Helsingborg

Bibblan

Kategori: Allmänt

Jag tycker det låter lite gulligt när svenskarna kallar "bibban", alltså biblioteket för "bibblan". Igår jobbade vi med grupparbetet i Stadsbiblioteket och försökte lösa uppgifterna i veckans praktikfall. Det var helt bra att vi var där för jag skaffade ett bibbakort på samma gång.
Jag fattar ingenting av vad vi räknar ut i praktikfallet och känner mig därför extremt dum i huvudet för tillfället. Kanske jag delvis kan skylla på lathet? Jag har nämligen inte orkat läsa igenom kompendiet och så har jag inte den ena boken som vi förmodligen borde använda. Problemet är att jag inte vill sitta framför en datorskärm och läsa kompendiet, nå, jag får väl printa ut det idag i skolan och se om jag får det läst ikväll istället.
 
 
Stadsparken utanför bibban var riktigt höstfin och jag kände mig pigg och positiv efter att ha pratat med morfar som fyllde hela 90 år igår! Ledsen att jag inte deltog på kalaset... Grupparbetet gick fortare än vad jag trott, därmed hade jag äntligen (?!) tid att städa lägenheten innan jag skulle bege mig till Barlagsutbildningen och få A-certifikat för alkoholservering.
Från kl. 17-21 var alla som skall jobba i Barlag samlade i skolan där bl.a. "Syster Kent",som han kallas, hade föreläsning om alkoholens påverkan på människan. Det var mycket intressant och lite skrämmande samtidigt. Vi räknade ut med hjälp av tabeller på antal drycker och ens vikt hur många promillehalt man hade senast man var berusad. Man fick nog en liten tankeställare. Sedan kunnde man jämföra sitt resultat med hur alkoholisters tabell vanligen ser ut, tur var våra resultat ändå inte lika som i den tabellen. 
Efter utbildningen följde jag med ett gäng flickor och vi gick hem till en av dem för att se på Sverige-Tyskland matchen. Lite tråkigt faktiskt att Sverige förlorade. Men lite sedvanligt skitsnack med dem var roligt. 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: