SaraSwiss

Tjugoett, Finlandssvensk, Student & Campus Helsingborg

Rom Roma Rome Rooma... Ciao Bella!

Kategori: Allmänt

Efter fyra dagar i Madrid bar det av till Rom där jag hälsade på Loïc. Jag var framme 9-tiden på söndag morgon och tog en taxi till hotellets adress. Redan på flygplanet såg jag ett gäng med nunnor, vilket jag sedan märkte att var en väldigt vanlig syn i Rom. De var antagligen påväg och se samma sevärdhet som jag, nämligen Vatikanstaten. På hotellet väntade jag lite nervöst på att snart se L igen men konstigt nog kändes 9 månader ifrån varandra bara som en dag. Det var trevligt att kunna umgås med varandra utan att det kändes obekvämt, det hade jag varit lite rädd för innan resan.

Såklart lyckades jag spilla av nagellacket på badrumsgolvet... L var inte förvånad.

Vi båda var ganska hungriga så vi gick till ett hans favoritställen, det märktes att han varit där ofta då han talade italienska med personalen och de behandlade honom som en omtyckt stamkund. Vi åt pizza (ett måste i Italien ju!) och den var en mix av olika pizza-slizes vilket jag tyckte var ett bra val. Lite av allting liksom. Och så vin som dryck igen, det är ju så billigt att dricka vin utomlands!
Här är en av hans kollegor. Tyvärr fick jag inte se honom själv i kostymen men kanske lika bra! Det här är då en Schweizergarde, swiss guard, som är Vatikanstatens egna armé som skall skydda Påven från eventuella hot eller attacker. Det här är ingången till Vatikanstaten och det var mycket trafik omkring området.
Guy without a head...
Gatu-trummisen på bron. Som ni ser var vädret super!
Efter måltiden visade L mig runt i staden. Vi gick till Pantheon och det var folk överallt! Jag var redan förtjust i staden Rom.
Utanför Pantheon och ser fram emot att ännu få se Colosseum!
För att säkertställa att jag en dag i mitt liv kommer återvända till Rom slängde jag ett en-eurosmynt i fontänen Fontana di Trevi. Det var så himla fint där och arkitekturen i Rom är ju bara breathtaking.
Så... när blir nästa besök månne?

Påväg till Colosseum och Forum Romanum, Antika Rom.

Det här fotot är taget långt ifrån själva Colosseum, uppe i en backe för att så bra som möjligt få med hela amfiteatern på bild. Tyvärr var vi ju nog inte in i själva Colosseum, men på måndagen fick jag istället en suverän guidening i Vatikanstaten!

Sara i Madrid

Kategori: Allmänt

Vi kan ju kalla mig SaraSpanish i detta inlägg! ;)

Onsdagen den 3 april efter ingen sömn alls tog jag flyget till Madrid med mellanlandning i München. Grannen Johanna studerar där för tillfället så jag hälsade på henne. Hon mötte mej vid metron under flygfältet och sedan ledde metroresan till vårt hostel i centala Madrid.

På väg mot stan på lite mat möttes vi av dessa turkar som hejade på turkiska laget som spelade fotbollsmatch mot Real Madrid den kvällen.

Efter att ha ätit en sallad i stan gick vi till Johannas skola på spanska lektion. Jag fattade ju inte mycket men det var helt roligt att se hur det gick till. Skolan som hon går på är en privat katolsk skola, den har en dyr skolavgift för spaniorerna och de utbyteselever som inte råkar ha samma tur som vi finska studenter vars skolgång (oftast) är gratis.

På kvällen åt jag sushi med sked eftersom det bara inte gick med pinnarna. Vi åt på en sushibuffet där sushin serverades på löpande band, det tyckte jag var så himla spännande att hohho.

Torsdag

I vattnet simmade svarta svanar, jag visste inte att det finns black swans påriktigt.

Vi gick alltså till en väldigt stor och fin park där man har fina möjligheter till jogging. (Inte för att vi joggade men...) Där fanns bland annat ett fint glaspalats och en stor bassäng. Det duggregnade under vistelsen men det störde inte oss.

Här är bild från fina H&M i Madrid. Vi fortsatte dagen med att shoppa eftersom shopping är ett stort måste i Madrid tack vare de billiga priserna. En av mina favoritbutiker är Bershka, vilket är spanskt märke så det var ju extra billigt i Spanien.

Efter shopping åt vid typisk spansk efterrätt - CHURROS. Det är som munkdegs-kringlor som man doppar i chokladsås. Det var ju jätte sött men ack så gott. Johanna berättade att det går att beställa chokladsåsen i kopp istället, spaniorerna brukar nämligen dricka upp chokladsåsen efteråt... Gött!

Här är då fotbollsstadion Santiago Bernabèu. Vi tog metron till detta område eftersom det fanns en TGIF restaurang där och efter det gick vi och se på ett band som spelade i närheten.
Sångaren hade stora polisångar och trummisen var hot!
Fina lilla Johanna. Här äter vi 2 for 1 på amerikanska TGIF. Maffiga kötträtter med god BBQ-sauce.

Fredag

Först gick vi till lifterna och åkte iväg över en stor park i Madrid. Kolla, mitt huvud är ju hälften större än Johannas!

På kvällen drack vi gott rosévin på en grekisk restaurang samt åt en tvåpersoners rätt med massor av olika kött. Vi avnjöt en god måltid.

Efter ett besök på en vattenpipakrog blev det frozen yoghurt före disco! Varför har vi inte detta i Finland? NAMM.

Jag hade inte riktigt tänkt på att vi skulle ut och festa samma kväll så jag hade ju inte precis en festtop på krogen, men vad gjorde nu det? Lite hett kanske men annars okej. En belgisk hiphopdansare ville ha en puss av mig så jag mistade min belgiska-kyss-oskuld.

Gaga?

Lördag

Något museum om Madrid, vi var så kulturella så vi gick in en sväng och tittade på videon och miniatyrer av Madrid.

Kungliga palatset.

De två sista nätterna sov vi i Johannas studielägenhet. Vi delade på en 80 centimeter bred säng. Vi är ju så petite! Jag kunde inte alls få sömn på lördag, jag var onödigt fundersam över resan till Rom. Men 4 tiden steg jag upp och sade sedan adjö och tackade Johanna för allt. Taxin körde mig till flygfältet och tanken på att träffa Loïc igen gjorde att det pirrade lite extra mycket i magen.