SaraSwiss

Tjugoett, Finlandssvensk, Student & Campus Helsingborg

En liten tillbakablick av jobbet

Kategori: Allmänt

Här är två bilder från stället där Michaela bodde. På tågresan hem från Lyon åkte jag tåg från Lausanne till hennes by bara för att fördriva tiden medan jag väntade på mitt tåg. Så steg av med henne i pyttelilla byn Arnex och hoppade sedan på ett tåg som ledde ändra fram till Bossière.

Sista dagen med barnen. Jag passade på att fota lite, ja här är skolan Erik fick plats i! Den ligger nedanför deras hus, bland vindodlingarna. Helt superfint ställe det här också!

Lutry, just före parken och fotbollsplanen vi brukade hänga vid.

Till höger finns fotbollsplanen. Saknar dessa utsikter och livet i Schweiz, även om det är superskönt att vara hemma igen.

Vinodlingarna, bergen, sjön... j'aime bien!

Senare på dagen gick vi upp till tennisplanen. På vägen dit går man under en motorväg, så här såg det ut!
Ebba-sötnosen och jag. Vartän man gick med barnen fick de komplimanger. Speciellt Ebbas ögon älskade schweizarna. En gång fick jag ju höra att hon har mina ögon... heh inte riktigt men tack säger jag i så fall!

Lilla solstrålen.

Sötaste Erik, han parkerade bilarna så fint. (Det var viktigt att han skulle få göra det innan jag tog kortet.)

Väl uppför denna backe tappade Erik sin fotboll som jag bett honom att lägga i vagnen... Ett galet skrik höll på i något som kändes som fem minuter. Men bollen fick han tack och lov tillbaka av en man längre ner på vägen.

Sagolikt.

Drickapauser gjorde vi ofta på vägen upp till huset. Här stannar vi vid en trappuppgång till vinodlingarna.
Ja, man fattar ju att en fyraåring behöver dricka mycket vatten av att vandra i bergens hetta.

Söndag i Lyon, Dimanche à Lyon!

Kategori: Allmänt

Jag har varit dålig på att uppdatera bloggen, men nu kommer ett inlägg då om söndagen i Lyon (Frankrikes gastronomiska huvudstad). Michaela hade skrivit på couchsurfing att tre svenska tjejer är i Lyon under helgen och därifrån fick vi kontakt med Lyonbor. Hur som helst var det ändå inte de som guidade oss på sönadagen, utan en student som vi träffade på fredagkväll visade oss Lyon på söndag. Vi gick upp till katedralen varifrån utsikten var mycket bra. Man såg hela staden därifrån.
Här vid torget väntade vi på honom.

Där fanns också en katedral.

Linnéa och Michaela.

Vi närmar oss katedralen.

Det börjar regna.

Vi ser ut som nunnor.

Där ser ni Radisonhotellet, som ser ut som en penna. Vi bodde nära det hotellet och på lördag natt gick Michaela och jag hem från stan och försökte gå mot pennan. Men det finns ju kvarter överallt runt den så vi visste aldrig om vi var på rätt sida pennan eller inte. Det var frustrerande att komma tillbaka till samma kvarter som man just tagit sig ur. Hur som helst hittade vi till hotellet sist och slutligen.

Granna Michaela.

Ingen är så värst lyckad här, men bilden får mig på gott humör!

Jag håller just på att säga något, därav min min.

Längst till höger har vi då Nicolas Bsk som guidade oss. Han studerade på teaterlinjen och i oktober har pjäsen premiär. Kanske man måst ta sig till Lyon i oktober då. Hehe.

På vägen ner från katedralen fanns det flera målningar på muren. Det var en känd målare från Lyon som målat dessa små söta verk.

Gamla stan, som ni ser är det mysigt, men standarden är inte som i Schweiz. Husen är väldigt slitna och smutsiga.

Sedan åt vi lunch på ett Bouchon ställe. Det är typiskt för Lyon med restauranger som kallas Bouchon.

Blomman var inte alls irriterande eller på fel plats.

Pocherat ägg åt vi också på fredagen. Salade Lyonnaise har vi på bilden, dressingen hade senaps-smak. Me don't like.

Quenelles Lyonnaises, annan typiskt rätt från Lyon. Det var som en slags degklimp med lite rotsaker i... ingen hit precis.

Glass-kalas!

Skyndar mig till tåget till Schweiz, mitt dåvarande hem!

La fête naitonale

Kategori: Allmänt

Efter shoppingen i galleriet Lafayette gick vi till hotellet för att laga oss i ordning för kvällens fyrverkeri. Jag hade  tagit med min IKEA-snaps, varför skulle jag nu släpa med den i bagaget till Finland? Michaela hittade passligt nog en fläder-citronfanta till vår fläder-citronsnaps! Haha vi lagade drinkar av den istället. Och så drack vi varsin stor 5% volyms smirnoff-flaska för endast 3 euro.

Photoshoot med PhotoBooth.

Det var folksamling i gamla stan vid 23-tiden då fyrverkeriet började. Så klart var även vi där.

Saône och Rhônefloderna finns i Lyon.

Vi gick hemåt (eller till hotellet) på grund av Michaelas skoskav. Men väl framme fick Linnéa en sjudundrans visdomstandvärk. I receptionen gav de henne nejlika som medicin. Gulligt.

Medan Linnéa tuggade nejlika på hotellet tänkte Michaela och jag att det är väl ändå värt att besöka stan sista kvällen som vi har chansen. Så vi tog taxi in mot gamla stan, ja med en väldigt speciell taxichaufför. Han stannade på vägen, tog bort sin vigselring och bytte nummer med tjejen som åkte bilen i filen bredvid. När vi undrade var det låg bra clubbar frågade han ifall vi föredrar svarta män... Hmm... vad skulle man svara, vad var han ens själv för ras liksom? Hehe.

We're on a boat mother fucker! Det kryllade av snygga män på båten vi valde på lördag. Fredag var inte alls lika imponerande! Haha.

På gatan i stan hade de något evenemang nationaldagen till ära. Vi shejkkade lite till Gazolina utanför området.

Alors on dance!

Vendredi le 13 à Lyon (et samedi midi)

Kategori: Allmänt

En helg utan några tårar! Fredag kl. 14.16 åkte jag iväg till Lyon. Mötte Linnéa och Michaela i Genève och därifrån åkte vi alla tre tillsammans till Lyon. Redan på tåget märkte man att man är påväg bort från Schweiz. De franska tågen är inte alls lika fräsha som här. När vi körde igenom tunnlar var det inte ens lampor på i tåget så det var kolmörkt. Mysigt.

Vi bodde på ett hyfsat bra hotell bredvid tågstationen, det var behändigt att bara ta metron till stan eller varför inte den billiga taxin. Att dela på åtta euro in till stan var ju inte dyrt.

Katedralen på toppen i gamla stan.

Efter mycket letande efter en okej restaurang hittade vi en förmånlig och bra restaurang. Vi var vrålhungriga allihopa. Därefter blev det alltså tre-rättersmiddag.

Sedan sökte vi upp lite mysiga barer och hittade ett fint kvarter. Den här bilden lägger jag bara upp för att Linnéa är så snygg på bilden!

Och så tuffa Michaela förstås. Det råkade sitta norrmän i bordet bredvid oss. Vi gick vidare med dem och på vägen träffade vi också några Lyon-studenter som visade oss var man skall festa i Lyon. Så vi gick med dem till en båt vid floden där det finns en massa olika partybåtar.

Lördagmorgon blev vi mätta av hotellets frukost-buffé. Croissanter, bien sûr!

Vi trodde att allting kanske är stängt på lördag eftersom det var Frankrikes nationaldag (14.7). Men tur var shoppingcentret Lafayette öppet. Inte för att jag shoppade mycket, jag måste ju få allting att rymmas hem i kappsäcken på onsdag!

Jag är inte helförtjust i Lyon. Samma känsla hade jag efter att ha besökt Paris. Det är ganska otryggt på gatorna, dåligt skyltat, smutsiga kvarter som luktar urin och allting är mycket mer slitet än i Schweiz. Men visst är det ändå charmigt att vara i Frankrike som land.
Just nu vet jag inte riktigt om jag skall välja franskalinjen i Åbo Akademi eller kostvetenskap i Uppsala... (kostvetenskap, pas konstvetenskap!)

Sista helgen spenderas i Lyon, Frankrike!!!

Kategori: Allmänt

På Frankrikes nationaldag är jag i deras andra största stad (efter Paris), alltså Lyon! Skall just ta tåget och träffa Linnea och Michaela, hoppas jag hinner! Igår var det en sorglig dag, fastän dagen också förde med sig goda nyheter.
Idag är jag helt slut och trött så måste nu skynda mig. Har fina bilder från gårdagens sista middag och kväll hos Loïcs familj. Det var ett väldigt ledsamt farväl. Mina ögon ser inte helt normala ut idag efter farvälet kan jag berätta!

Nästa helg ses vi väl i Finland!
Moikka!

Sista dagarna som au pair

Kategori: Allmänt

Nu börjar det verkligen lida mot sitt slut. Hemlängtan blir bara större och större ju närmare den 18 juli man kommer. Vill vara hemma! Cecilia har dock klagat på det dåliga vädret i Finland, ingen sommar... Det är ju helt enkelt bajs!

Dagarna rullar nu på här. Jag jobbar vanligtvis till ungefär 17-18 på kvällen. Igår var det onsdag som är lite lättare dag, så jag steg segt upp på morgonen, tog en morgonlänk och efter jobbet åkte jag in till Lausanne.
Min antagning till Åbo Akademi firades med lite schweizisk öl.

Brun öl denna gång, inte blond! Efter ölen blev det en absolut sista pedalo-åktur. Tänkte när vi betalade att mannen måste ju känna igen oss, och det gjorde han, vi fick en kvart extra för priset bara för att vi så ofta använt pedalo-båtarna från hans stånd.

Plötsligt fick jag en galen idé och ryckte in i den schweiziska arméen.

På kvällen träffade jag (för sista gången i Schweiz) Sofia och au pairen som tar över hennes jobb, Olivia. Från tågstationen fick jag lyxigt nog åka bil till St François och sedan gick vi den korta vägen till Great Escape. Nu håller någon "Fête de la CIté" på i Lausanne, så det var extra fint dekorerat på Greittan. Mysiga mattor på golvet och tält med bl.a. deras goda mat, öl och Dj. Kvällen var lite kylig så vi åkte hem efter tio.

Olivia och Sofia och våra panaché-öl. Blond öl utblandad med sprite-liknande läsk. Det gillar jag faktiskt, det smakar lite fräschare än ren öl, tycker jag.

Samtalet från Gustav...

Kategori: Allmänt

... gav goda besked! Jag blev antagen till franskalinjen i Åbo Akademi! Bra att man äntligen lyckats; haha som Gustav sade i telefonen: "Ja, it va du väl så dum ändå, nog blir det väl något av dej också!"
Vi får se vad det kommer för andra resultat. Men lite glad är jag ju för det här också! Hihi.

Dernier week-end à La Tzoumaz!

Kategori: Allmänt

Lördagseftermiddagen spenderades nere i Ouchy. Loïc, Quantin, Florence och jag köpte en en-timmes pedalo åktur tillsammans. Vädret var helt perfekt och Florence och jag hoppade ur pedalon och simmade en stund i sjön.

Jag har kännt Loïc i nästan fem månader nu, och det här var vår sista helg tillsammans. Vi åkte till hans stuga i Alperna, La Tzoumaz. Jag trodde ju att stugan var vår destionation, men han körde förbi dess avtag och bjöd mig på middag i en typisk liten alpstugs-restaurang! Här kommer bilder.

Funderar vad man riktigt skall äta...

Menyn i handen.

Som förrätt blev det Assiette Valaisanne, dvs. olika delikatesser från kantonen Valais. I Valais har de också jätte goda viner! Det märker man om inte på prisen...

Vi tvekade mellan att ta fondue eller raclette. Jag åt ju fondue förra helgen och har bara en gång ätit raclette så vi valde raclette. Kolla så stor ostbit! Nej, vi åt inte hela! Racletten hörde dessutom till en trerätters meny, så vi fick ju glass efteråt. Sorbéeglass med alkohol. Helt okej för matsmältningen I guess.

Härligt liten alprestaurang, visst?

Käkar ost, vardagsmat liksom.

Au revoir stugan!

På söndagen åkte vi till badena i Ouvrennaz. Här är utiskten därifrån, (och Loïcs stuga är någon av de små stugorna som syns långt långt borta på bilden.)

Härligt sommarväder! The beginning of the end.

Au revoir!

På jakt efter resväska!

Fanny hittade vad hon sökte. En resväska så att hon absolut får allt med hem.

Turisten räknar de sista frangmynten innan hemfärd.

Schweiz-flaggan flög över våra huvuden vid shopping-gatan.

Vi såg Anna och Josefin utanför Bershka, (där jag köpte en ny väska). Anna hängde med oss efteråt.

En galen gatu-violinist.

Helgen som varit

Kategori: Allmänt

Fredag bestod av avksedsmiddag för Amelie. Vi åt på en Pizzeria. Kände att joggingturen jag gjort på morgonen inte var till någon nytta när man satt och käkade pizza några timmar senare. Suck. Det var så asigt hett hela dagen. Jag svettades som en gris faktiskt. Inte skönt. Det var ju passligt att de hade lädersitsar på stolarna uppe på restaurangen i 30+ grader. Alla tjejernas skinkor fastnade sådär skönt och kladdigt i lädret. Haha.
Efteråt gick Anna, Sofia och jag ner till Flon där de hade Fête de la Cité. Man kunde alltså bara ställa sig vid öltälten och dricka eller dansa framför Dj:n mitt inne i stan. Gratis. Svettandes!

Och på lördag morgon, efter allt för lite sömn åkte jag med mamman till deras lägenhet i Morgins. Så här idylliskt var det där!

Pojken var tyvärr sjuk. Men duktig som orkade vara med.

Chill. Blev bjuden på öl.

Un garçon fou qui mange une bonne fondue au fromage!

Gästerna.

På lördagen efter att ha handlat i Frankrike sprang jag och mamman en lång länk. Hon var så duktig och jag hängde efter. Men hon peppade mig och vi sprang ca 8 km vid en härlig joggingrunda i bergen! Då kände jag lycka! (Men också sting, ont i höften och pina!)